søndag 8. august 2010

Ferie på Læsø - ankomst 2.august

Vi har hatt noen fine dager på ferie på Læsø i Danmark. 
Bilen ble pakket full av bikkjer, ungdommer (Erik og en kompis), klær etc og vi satte kursen mot Gøteborg og Stena Jutlandica som skulle ta oss til Frederikshavn. Vi skulle egentlig ta Stena Saga fra Oslo, men pga feilinformasjon fra StenaLine, ble det Gøteborg i stedet. Men, makan til service fra StenaLine har jeg aldri opplevd! Flott! Fergeturen tok ca 3,5 time, og hundene var med inn på hundeområdet på båten. Fint område med god plass til masse hunder. Heldigvis var været bra, så vi satt også mye ute på dekk. 













Jeg fikk med meg noe av det flotteste jeg vet, nemlig hoppende delfiner i sjøen. Dette var vel niser, men flotte var de uansett. De hoppet og lekte seg i bølgene rett ved båten.

I Frederikshavn fikk vi luftet hundene litt før vi byttet ferge, og etter 1,5 time ankom vi Vesterø Havn. Så var det en liten halvtimes kjøring til Østerby, og Østerby Gamle skole hvor vi skulle bo.
En nabo/venninne her på Nesodden har kjøpt denne gamle skolen som i tillegg til skole også har 3 leiligheter.
Skolen brukes i dag til arkiv for Læsø Museum. Men Jeanette har masse planer for den, så her blir det kafe, galleri, scene etc. Et yrende liv skal det bli etterhvert. Det hører også en flott hage med på baksiden hvor hundene kunne boltre seg fritt. Et veldig fint sted.
Her er skolen med to av leilighetene i 2.etg, "vår" leilighet lå i fløyen på baksiden.









Vi ankom seint på kvelden, så vår første dag på Læsø ble bare brukt til å pakke ut og å komme seg i stand i leiligheten. Neste dag skulle vi utforske øya. Jeg hadde store planer om å gjøre "ingenting" som bl.a. var å ri, ta spa, lese ut boka mi som jeg kjøpte i februar (!), drikke vin, sykle lange turer, bade etc.



Ingen kommentarer: