fredag 16. april 2010

Hundetrening :)

Denne uken har vært flott når det gjelder trening med Pop.

Mandag var det egentrening i agility på IBM. Bare Vibeke og Kira som hadde møtt opp, og vi fikk trent masse.
Vi konsentrerer oss om føringer - trenger masse trening. Vibeke er kjempeflink. Hun har nettopp vært på kurs hos Jan-Egil og Jenni, og hadde masse inspirasjon derfra.
Jeg klarte også å stokke beina i føringene etterhvert, og
vi hadde en flott trening.
Gøy med utfordringer, særlig når man mestrer dem!!

Onsdag var det lp-trening i Follohallen, men jeg droppet den til fordel for utetrening på grusbanen her hjemme.
Flott å trene ute nå. Pop og jeg hadde hele grusbanen for oss selv, og hun var veldig treningsvillig. Gikk gjennom alle øvelsene i kl.1 pluss apportering, dvs fellesdekk ble til enkeltdekk. I dekken var Pop veldig nysgjerrig på noe i skogen ved banen. Men hun lå rolig på plass og utførte øvelsen flott. Som belønning fikk hun ballen sin. Da Pop nådde ballen og var på vei mot meg igjen, kom det rådyr springende ut av skogen. Det var de hun hadde lagt merke til under dekken. Hjelp og trøst, tenkte jeg og så for meg Pop jage rådyr i vilden sky. Men hva gjør den lille hunden???? Jo, da jeg (uten å si noe) springer i motsatt retning, kommer hun i hundre etter meg. Vel framme hos meg begynner vi med "fri-ved-foten"-trening, og hun følger med uten å ense rådyr!!!!! Jeg ble nesten målløs, og veldig imponert av det lille dyret!!! FLINK HUND!
Vel, jeg mistenker jo litt at hun syntes rådyrene kanskje var litt skumle ;) Dessuten var vel godbitene for fristende til at hun ville gå glipp av dem :)

I går, torsdag, hadde vi vår første agilitytrening med videregående gruppa i FBK. Veldig moro!
Vi fikk presentert en bane Petter Nordlien brukte på landslagsamlingen på Moelv i mars. Vi satte opp hinder 1-11.
























Vi møtte første utfordring mellom hinder 2-3, da Pop bare elsker bommen! Men siden hun er så sikker på startene nå, kunne jeg stå mellom hinder 2 og 3 for å lede henne til møne istedetfor bommen, så neste omgang gikk bra der.
Neste utfordring var inngang til slalåmen, da vi ikke kan "høyre-slalåm" ennå ble det litt knoting der, men selve slalåmen gikk bra.
Vi skulle også gå banen motsatt vei, og da rotet jeg det til ved hinder 4 og 5, fikk ikke stablet beina riktig. Men Pop fulgte meg veldig bra, selv i min roting. Som instruktør Hilde sa: Uansett hvor mye jeg roter, så følger hunden meg og kommer seg over riktig hinder. Og det stemte jo, så når jeg får stokket riktig bein og armer, vil det nok bli flyt i det hele. Veldig gøy å se på Vibeke og Kira, de hadde en flott føring og flyt i banen!!
Flott å trene med denne gruppa nå, masse utfordringer og vi får bryne oss stort. Du verden så gøy det er når vi lykkes!

I helga skulle jeg egentlig vært på kurs/seminar hos Hund i Fokus.
Her skulle vi lære om å endre stress og dårlig konsentrasjon i konkurranse til full fokus og full kontroll over løs hund.
Men pga det så mye omtalte vulkanutbruddet på Island, er jo flytrafikken litt laber for tiden, og instruktørene som er fra USA kom ikke og kurset er utsatt.
Så hva skal vi da? Jo trene agility her hjemme. SKAL få flyt i hinder 4-5-6-7. Har 3 hopphindere og slalåm her og setter dette opp i morgen. Tjohoi!!

God helg!


Ingen kommentarer: