søndag 18. oktober 2009

Tyrkia

På torsdag kom jeg hjem etter noen flotte dager i Tyrkia.
Jev var på besøk hos min barndomsvenninne, Ellin, som flyttet dit for 5 år siden. Skulle egentlig vært med Erik og resten av 10.klassene på tur til Polen og Tyskland. De har vært på besøk i flere av konsentrasjonsleirene der borte. Men Erik fant ut at han helst ville slippe å ha med mamma på tur, så da tok jeg meg en tur til Ellin og Torbjørn i stedet.
Fløy ned til Dalaman via Istanbul; en grei reise selv med noe heseblesende opphold på flyplassen i Istanbul grunnet forsinkelser. Ellin og Torbjørn bor bare 10 min fra flyplassen i Dalaman, så "hjemturen" til Incebel var ikke lang. Incebel viste seg fra sin vakreste side neste dag - strålende sol og varmt!! Deilig!!! Temperaturen på dagtid lå vel på rundt 27 grader, men på kvelden var det "kaldt" rundt 22-23. Jeg fikk igjen bekreftet at jeg trives absolutt best i sol og varme!!!!!
Husets svømmebasseng ble brukt, og stranda besøkt ett par ettermiddager (varmere vann i sjøen enn i bassenget :D), men siden jeg ikke er noen tålmodig sjel på stranda ble tiden brukt til andre ting enn soling.
Vi bodde ikke i et turistområde, men i "det ekte Tyrkia" - Incebel er en trivelig "landsby" og Dalaman er grei liten by.
Jeg fikk også treffe flere medlemmer av Ellins famile; foreldrene var der, søstrene, og en drøss med tanter og onkler. Siden jeg også kjenner alle fra vår barndomstid i Horten, ble det jo nesten "slektstreff" for meg også ;). Koselig!!
Incebel har en turistattraksjon - termalvann!! Helsebringende vann.
Hotellet ThermeMaris, som lå rett nedenfor der Ellin bor, var bygget opp rundt dette vannet, og her kunne man få diverse behandlinger. Selv tok jeg Tyrkisk bad med påfølgende oljemassasje. Kjempedeilig, selv om massøren fant noen punkter på ryggen som var helt grusomme!!!! Deretter viste Torbjørn meg rundt på hotellet, og vi tok et gytjebad også. Så etter å ha blitt skrubbet gullende ren, smurte jeg meg inn med svart ekkel leire, men veldig bra for kroppen da!!!! Så var et bading i termalvannet - luktet pyton, masse svovel i vannet. Men sikkert kjempesundt!

Tiden i Tyrkia gikk så alt for fort, så en ny reise dit er alt i tankene. Forhåpentlig setter vi kursen ned dit i påsken.



















































Ingen kommentarer: