mandag 4. august 2008

Sæterliv



















Denne helgen har vi vært hundepassere hos Unni og Willy i Valdres. Jeg har passet mine barn, barnebarn og oldebarn !!!!
Veel, jeg har ikke vært sååå tidlig ute da, dette er Emblas etterkommere, men jeg tar gjerne på meg bestemor- og oldemorrollen her !!

Vi kom opp på sætra fredagskvelden, varmt og godt var det. Ellen og Bjørn hadde "første vakt" som hundepassere, og hadde med seg sine egne hunder også. Lille Pop ble litt forskrekket over å se sååå mange av de store, hvite hundene; det var totalt fem voksne og to valper der. Og sånn som de kunne bjeffe !! En liten valp ble rett så forskrekket. Riktignok er hun godt vant til Karnas bjeffing hjemme, men dette overgikk det meste. Tre hunder forsvant når Ellen og Bjørn dro, og Pop kunne våge seg å hilse på de faste beboerne på sætra. Når vaktskiftet var overstått, smakte det dessuten veldig godt med en kjørepils ute på gården.

Hundene er jo bare kjempesnille - noe Pop også fant ut etterhvert. Det tok ikke lange tiden før alle hadde hilst på henne, og kontakten var opprettet. Pop fant fort ut at Dixie, som bare er fire uker eldre, var et perfekt leke/mobbeobjekt. Og Dixie lot seg villig mobbe. Det gikk i hundre stort sett hele helgen. Når Dixie ville ha seg en hvil, var det bare å sette over til Chantee. Hun kunne også godt mobbes. Litt verre var det med Alana og Dina. Alana, sjefen sjøl, var ikke særlig lysten på å leke. Dina, the grand old lady ( og Karnas søster ) tok det hele med stroisk ro og lot de unge boltre seg som de ville.
Bianca, mascoten på fjellet, var også med på leken underveis. Hun og Pop er like i størrelse, og fant hverandre fort.

På lørdag våknet vi opp til gråvær; hele helgen ble regnfull, grå og tåkete. Temperaturen sank til 10 - ja kun ti - grader, fysjom det var kaldt. Vi har jo hatt temperaturen opp mot 30 grader i lang tid nå, så dette var uvant. Men man var jo forberedt, og hadde med klær for enhver værtype. For ikke å snakke om fottøy ! Jeg har gått til innkjøp av stølver fra min nabo Jeanette. Disse støvlene lever iallefall opp til sitt rykte. Jeg hadde de på meg hele helgen, og de er lette og fine, dessuten veldig gode å gå i. (Det morsomme er at jeg også fant støvlene omtalt på en kanadisk berger-side - Chaparral Kennels under hvilket utstyr en berger-eier bør ha).

Pop lekte seg gjennom helgen, det var full fres fra morgen til kveld. På hjemveien var hun som et slakt i bilen. Men på en liten kveldstur søndagskveld, møtte vi en av nabolagets nye valper, en søt liten fransk bulldog så da var det full rulle igjen.

I dag har Pop vært relativt rolig, sikkert noe sliten etter helgens strabaser.

Denne uken blir av det stille slaget, ingen planlagte aktiviteter utenom det daglige. Til helgen er det nok et valpekurs, denne gangen hos Familiehunden. Da skal vi klikkertrene på ordentlig - og jeg gleder meg !!

Noen bilder fra helgen :




























Søstrene sisters, Karna og Dina, tar livet med ro.








































Chantee - et av mine mange barnebarn :-)

Ingen kommentarer: