fredag 5. mars 2010

Agilitydebuten

Agilitydebuten er overstått.
Lørdag 27. februar dro vi opp til Kløfta i et forrykende uvær. Jeg liker ikke å kjøre i drittvær på vinteren, men hva gjør man ikke.....
Stevnet (uoffisielt) ble arrangert av Stovner Hundeklubb, og jeg synes det gikk raskt og greit unna.
Vi hadde bare meldt på agilityløpet, ikke hoppløpet og det ble noe tid å vente.
Vi traff på Elin med Trixie, og også Vibeke med Kira som vi trener sammen med i FBK. Jeg hang meg på Elin på briefinga og fikk gått greit gjennom banen. Min store skrekk var nemlig at jeg ikke skulle huske banen.
Vi var først ute i mellomklassen, og det gikk rett vest..... Starten gikk fint, Pop satt som klistret, de første 9 hindrene (av totalt 20) gikk også bra, men så fant Pop ut at det luktet noe innmari godt på bakken, Da koblet hun helt ut, og jeg fikk ikke kontakt med henne igjen. Videre bommet hun på ett par hindre, min feil, for så å springe ut å lukte igjen. Når hun kom "på nett" igjen, da hadde vi jo diska, plasserte jeg henne ved vippa, så hun fikk tatt de 4 siste hindrene i full fart. Så konklusjonen er, bra start og slutt, masse rot i midten.
Men jeg har lest på flere blogger at hundene var ukonsentrerte og lot seg distrahere av kalkunlukta. Hallen hadde nemlig vært et kalkunfjøs, og det var vel kalkunmøkk blandet i sanden på bakken. Så det var ikke bare vi som sleit.
Alt i alt er jeg ganske fornøyd.
Vi gjennomførte (noe vinglete), jeg husket banen. Dette var vår første hele bane, vi var på nytt sted, vi er urutinerte og Pop var sliten etter å ha vært i hallen i 3 timer før hun fikk løpe.
Her kan dere se Elins ag-løp rett etter oss, de er kjempeflinke, men fikk dessverre disk de også.

Når vi skulle hjem hadde jo veien snødd igjen, og vi sleit masse for å komme oss ut fra kalkungården. Endelig ut på E6 gikk det i toppen 60 km/t fra Kløfta til Oslo, glatt som pokker og tett snødrev hele veien. Jeg er virkelig lei vinter!!!!!
Dagen etter kom sola, og på mandag på vei til ag-trening, var veien faktisk bar og tørr!!! Og det har den vært siden.

Ag trening på mandag var konsentrert om felttrening. Pop var igjen ukonsentrert, men fikk rådet om å bare bære henne ut av banen og inn i bilen når hun løp ut og luktet. Etter en "time-out", skjønte hun tegninga og løp som en gud etterpå.

Men ukas treningstopp var faktisk lydighetstreninga på onsdag. Pop var helt på nett under hele treninga, og jeg fikk virkelig gløden for lp-trening igjen!! Vi fikk et tips av Rune Bjerkelund, som trener oss sammen med Stein Feragen, når det gjaldt stå under marsj, og det funket 200%. Så ting vi har slitt med i 3 måneder ble løst på ett forsøk. Fantastisk. Og vi har testet dette ut etterpå, og det funket fortsatt. Tjohoi!!

Torsdag var det ag-trening igjen. Tror mandagens "time-out" lå i bakhodet på Pop, for hun var veldig med! Vi trente på en liten bane (skal ha bronsemerkeprøve snart) og dette gikk veldig fint. Iallefall når vi løp rett fram. Pop har veldig driv framover, så vi må jobbe masse med at hun faktisk følger meg, ikke tar neste hinder som ligger rett fram. Men det er gøy å få litt mer utfordringer på treninga!
Hundetrening er gøy med lille Pop!!!!

Vi gleder oss til i morgen da vi skal i ilden igjen i Tønsberg. Da er det vår første offisielle ag-stevne.





-----------------






1 kommentar:

lenelabanoglux sa...

lux er også sånn som du beskriver for tiden, helt ukonsentrert, jeg har satt ham på time outer og det hjelper innmari, man får en helt annen hund ute på banen :) stå på:)