tirsdag 25. august 2009

Hardangervidda

Fra Hardanger

Utsikt fra Damsgårdsfjellet

I midten av august var vi på en liten Vestlandstur. Jeg hadde aldri kjørt bil til Bergen før, så nå var det jammen på tide. Bilden ble pakket, sønn og hunder stablet inn og vi dro onsdag etter jobb oppover til Bagn hvor første stopp var hos Unni & Willy og hundene. Der ble vi som vanlig traktert med god mat og var torsdag formiddag klar for "den store Vestlandsturen". Vi kjørte over til Gol, og tok riksvei 7 over Hardangervidda, fortsatte gjennom Hardangder og fram til Lone Camping hvor vi skulle bo. Torsdag kveld møtte vi Line & co, spiste pizza sammen med dem og fikk deretter en liten tur med Line og hundene på Varden.
Fredag var planen fjelltur. Været var perfekt for tur; lettskyet og ikke for varmt. Planen var Damsgårdsfjellet, og vi fulgte etter Line oppover kronglete veier før vi nådde parkeringsplassen. Turen opp til Damsgårdsfjellet var ikke altfor slitsom, flott terreng både for to- og firbeinte. Gamle Karna holdt koken; hun er da ikke fjellhund for ingen ting. Hun kom seg lett opp fjellsidene. På toppen var det en fantastisk utsikt. Etter en kort rast, gikk vi videre til Olsokfjellet. Bergen er "velsignet" med masse fjell i kort avstand fra sentrum, så det var ingen sak å få med seg to fjell på en dag! Etter fjellturen var hundene passe slitne. De tilbrakte mesteparten av kvelden i bilen, mens Erik og jeg var på middag hos min kusine Vigdis og hennes familie på Nesttun. De bodde i et gammelt hus de hadde pusset opp. Veldig fint!! Det var kjempekoselig å treffe Vigdis igjen og hilse på resten av familien hennes. Det er ikke for ofte vi ser hverandre!
Lørdagen var heller våt, tror det regnet hele dagen og søndagen med! Men man har da med regntøy når man skal til Bergen. Dro opp på Varden igjen for å treffe Vala som har Pop sin søster, Flip. Artig å se disse "tøttene" sammen. De er veldig like i fakter selv om de forsåvidt er ganske ulike av utseende. Line kom også ned med sine hunder. Lørdags ettermiddag var vi på et nytt familiebesøk, hos onkel Magne og tante Gunhild i Fana, veldig hyggelig det også.
Kvelden ble tilbrakt på kino med Line, Frode og Tim - G.I. Joe - actionfilm til tusen!!
Søndag var det jo fortsatt regn, så vi satte nesa østover rett etter frokost. Denne gangen tok vi turen over Voss og videre til Sogn og Lærdalstunnelen som er 25 km lang. Så min tunnelskrekk kan man vel si er over - heldigvis!!! Tok så turen over Hemsedalsfjellet, veldig fin natur der. Var hjemme igjen tidlig kveld; hjemme var det sol!!!!

Vi hadde en veldig fin tur på alle vis. Erik likte seg kjempegodt i Bergen, det gjorde ikke noe at det regnet; bare koselig i følge ham!! Hyggelig familie- og hundetreff var det iallefall, uansett vær.

Siden jeg sliter veldig med å redigere bilder her så blir det nesten ingen bilder fra turen i bloggen. Erik tok ca 1800 bilder på turen, og et lite knippe utvalgte bilder kan dere se her:

Til helgen setter vi avgårde igjen; denne gang til Trondheim og Trondheim Hundefestival hvor Pop er påmeldt lørdag.
Så vi får jammen kjørt oss...........